søndag den 24. juni 2012

SMARTPHONES, (a)social?

Nu hvor smartphones er blevet det nye sort, er det næsten naturligt, at det på et tidspunkt ville ramme bloggen. Det skal lige siges, at jeg ikke skriver for at hænge nogen ud, men bare for at udtrykke min mening.
Telefonselskaberne reklamerer med, at man nu kan være online hele tiden - og dermed være i konstant kontakt med sine venner. Sociale websites, det er hvad vi kalder dem. Men hvad er det for en kontakt? Indrømmet, man har mere kontakt med f.eks. gamle venner, eller venner som bor over længere afstande. En eller anden dag skulle de fysisk skrevne breve vel gå af mode. Men al den tid vi bruger på at sidde og taste på en smartphone, bliver taget fra den tid man kan bruge på "fysiske venskaber". Det er nu, jeg taler om ikke at hænge nogen ud, for jeg har over flere omgange prøvet, at tilbringe flere aftner i selskab med folk, som halvt var sammen med mig, halvt var optaget af deres smartphone. Man kan endda finde sig selv i en gruppe, hvor alle sidder og glor ned i hver deres skærm. Måske er jeg gammeldags, måske har jeg bare ondt i røven over, at jeg ikke selv har råd til en smartphone. Det er meget muligt. For ja, der er intet jeg ønsker mig mere end en Iphone 4s, men kun fordi jeg tror på at kunne bruge den med måde. Til en vis grad finder jeg det faktisk respektløst, at hænge over sin telefon når man er i selskab med andre. Sådan er jeg sikkert bare opdraget, og det slår mig nu, hvor jeg ikke er smartphoneejer, og ofte bare sidder akavet og kigger på folk der er travlt optagede af deres egne.

Hvad mener i? Burde jeg følge med den moderne teknologi, eller burde folk komme sig over den her nye egoistiske fetich?

5 kommentarer:

  1. Jeg er helt enig! Det er super irriterende når folk sidder og glor ned i deres telefon midt i en samtale. Man føler sig sådan lidt overset og det hele bliver bare ret akavet.. Og der er intet der kan dræbe en samtale eller en god stemning så godt som en hel gruppe der sidder og kigger på deres telefoner. Men det bedste man kan gøre i sådan en situation er nok at sige en eller anden smart bemærkning for at gøre dem opmærksom på hvad de laver, da nogle til tider kigger på deres telefoner uden helt at være bevidst om det. ;-)

    SvarSlet
  2. Du burde følge med.

    SvarSlet
  3. "Du burde følge med."

    Følge med i hvad? Det er meget muligt at smartphones er - ja smarte - men betyder det at en persons ikke-fysiske relationer skal komme forud for de fysiske? Og bare fordi at man som smartphone ejer har mulighed for at være på de sociale sites "hele tiden", betyder det jo ikke at man skal benytte sig af det, når man er sammen med sine venner i det virkelige liv. Så kan faktisk ikke forstå hvad du mener med den kommentar?

    SvarSlet
  4. Godt indlæg, det er dejligt når de lidt "akavede" eller usagte ting bliver bragt i debat! Jeg er enig med dig Astrid.

    SvarSlet
  5. Jeg mener at vi i dag lever i en verden, hvor stortset alle er en del af det sociale netværk. For mig er det intet problem at f.eks. tjekke facebook, i mens jeg har en samtale med en person. Man SKAL ikke være en del af smartphone-strømmen, men jeg synes det er en normal ting i vores verden. Hvis man så er en af de mennesker, som finder det provokerende eller irriterende, så er der jo ikke andet for end at sige det, men det betyder ikke at smartphone ejeren smider telefonen fra sig. Vi er afhængig af den og det er vores tro følgesvend.

    SvarSlet