fredag den 2. marts 2012

Hvidsten gruppen


Det er så den film jeg var inde og se med familien i går aftes; Hvidsten Gruppen. Den er baseret på nogle hændelser under 2. verdenskrig, hvor der i Randers og Mariager-området blev stiftet en modstandsbevægelse. Det var en særlig familie som stod i spidsen, og det var også dem man følger gennem filmen. Det ender desværre med at de bliver opdaget af tyskerne, og dermed bliver det meste af familien og resten af modstandsbevægelsen sat i fængsel. Som den værste slutning af alle, så ender de fleste fra gruppen med at blive henrettet.

Det er meget længe siden jeg har set en film, som har fået mig til at græde så meget. Igennem filmen kommer du virkelig til at holde af familien, og derfor sidder man også hele tiden og håber på den klassiske happy ending - som desværre aldrig kommer. Der bliver spillet på følelserne i diverse afskedsscener, og hvis du har den mindste indlevningsevne, skal du nok blive knækket. Helt fantastisk film, hvor du også får et rigtig godt indblik i en anden del af krigen. SE DEN

3 kommentarer:

  1. Super fed blog, men lad være med at afsløre slutningen på filmen.:-(

    SvarSlet
  2. FEDFED BLOG! Du kunne måske kigge forbi min? Jeg er fast læser!
    a-good-good-life.blogspot.com/

    Sofie

    SvarSlet
  3. Anonym

    Helt ærligt. Du skulle da gerne vide, hvordan det skete, hvis du bare har fulgt lidt med i historieundervisningen.

    Igen Astrid fiiiin blog :-)

    SvarSlet